فـــرامـــوشـــی

می نویسم که یادم بمونه...

فـــرامـــوشـــی

می نویسم که یادم بمونه...

آخرین فیلم : طلا و مس

الان بازار فیلم های جشنواره 29 فجر داغه ولی من تازگی دوتا از فیلم های جشنواره 28 فجر رو دیدم ! من اصولا فیلم های ایرانی خیلی کم می بینم، فقط هم سعی می کنم که وقتم رو به فیلم های خوب ایرانی اختصاص بدم و از فیلم هایی که واقعا حتی اسم سینمایی هم نمیشه روش گذاشت و متاسفانه توی سینمای این چند سال ایران هم کم نیست دوری کنم !
خب فیلمی که می خوام چند کلمه درباره اش بنویسم فیلم «طلا و مس» هست. فیلمی از همایون اسعدیان. همونجوری که خود فیلم ساده و بدون ادعا داره کارش رو انجام میده منم خیلی ساده باید بگم که طلا و مس فیلم خوبی هست و برای سینمای امروز ایران هم فیلم شریفی هست.
فیلم درباره زندگی و خانواده یک طلبه هستش و مشکلاتی که بعد از یک تغییر و جابه جایی، برای همسرش و درپی اون برای خودش پیش میاد ! فیلمنامه فیلم بد نیست ولی مشکل بزرگ و عمده فیلم اینکه هیچ لزومی به استفاده از یک طلبه و روحانی واسه نقش اصلی فیلم نبوده و به نظرم این کار بیشتر به خاطر گیشه بوده ! به خاطر اینکه مردم روی این طبقه از جامعه یه جورایی حساس هستند و از زمان مارمولک به بعد هم این حساسیت ها بیشتر شده !

به این خاطر میگم لزومی به استفاده از طلبه برای این نقش نبوده چون فیلمساز از همین انتخاب اشتباهش هم درست استفاده نمیکنه ! واقعا میشد خیلی لحظات و سکانس های خوبی ازش بیرون کشید ولی فیلمساز به هیچ وجه این کار رو نمیکنه و به نظرم اصلا همچین انتخابی درست نبوده.
کارگردانی فیلم و طرز روایت و گیرایی فیلم از لحاظ فنی مشکلی نداره. فیلمبرداری می تونست چشمگیرتر باشه ولی به نظر میرسه که به عمد این نوع فیلمبرداری شده و فیلمساز میخواسته که با توجه به داستان، فیلمبرداری ساده انجام بشه که به نظرم یه کم زیاده روی شده توی این کار. موسیقی بد نیست، نور خوبه، صدا هم بد نیست.
بازی همه بازیگران خوب هست مخصوصا نگار جواهریان و به هیچ وجه مصنوعی جلوه نمیکنه، به خصوص اینکه توی نقش لهجه گرفته و کار سختی انجام داده. راستش من تا به حال هیچ کدوم از بازیگران زن سینما رو دوست نداشتم ! ممکن بوده که از کسی خوشم بیاد ولی تابه حال کسی رو دوست نداشتم و باید بگم که واقعا نگار جواهریان رو دوست دارم چون توی دوتا فیلم دیگه ام که تا الان ازش دیدم خیلی حرفه ای داره کار میکنه و مطمئنا در آینده خیلی بیشتر از ایشون میشنویم !
یه چیزی هم بگم درباره حواشی فیلم ! اظهار نظرها و موضع گیری هایی شده بود درباره این فیلم و مخصوصا به خاطر انتخاب تیپ طلبه و روحانی توی این فیلم و حتی بحث به جاهای سیاسی و جناح های سیاسی کشیده شد ! واقعیت اینکه این کارهای اشتباه به این خاطره که متاسفانه توی ایران همه توی همه موارد کارشناس هستند ! بنده خدا تخصص توی یک چیز گرفته ! بعد توی محل خودش که درباره همه چی به جز تخصص خودش صحبت میکنه ! سر کلاس درسش همینطور، بعد میاد توی تلویزیون هم این صحبت ها رو انجام میده جوری که آدم فکر میکنه خودش فرشته اس و بقیه همه شیطان رجیم ! توی اینترنت هم درباره هرچی دلش بخواد نظر میده دیگه خداوکیلی به سینما کاری نداشته باش ! توروخدا فقط درباره چیزی صحبت کن که براش ساخته شدی ! درباره چیزی صحبت کن که بلد هستی ! وقتی درباره چیزی غیر از تخصصت صحبت میکنی که اتفاقا اشتباه و خنده دار هم هست اونوقت صحبت های دیگه ات توی حوزه تخصص اصلیت هم زیر سوال میبری !
خلاصه در کل «طلا و مس» فیلم خوبی هست مخصوصا برای سینمای الان ما و اتفاقا حرفای خوبی توش زده میشه که خیلی ها باید بیشتر بهش فکر کنن...

نظرات 3 + ارسال نظر
نسرین یکشنبه 24 بهمن 1389 ساعت 23:46 http://cloudy2010.blogsky.com

سلام
چه جالب امروز ماهم با دوستان در مورد همین فیلم بحث میکردیم و اتفاقا نظرات مثبت و منفی شون پنجاه پنجاه بود.
اما من ندیدمش ... کلا خیلی کم فیلم میبینم
فیلمی که می بینی باید آخرش نگی اه چقدر مسخره! یا خب که چی؟ و به شعور مخاطب توهین نکنه!
خیلی وقته تو اینجا فیلم ساخته نشده برای دیدن!!!
چه میکند این جشنواره فجر ... امروز دیدم چه خبر بود جلوی سینماها! سیل مشتاقان و فیلم دوستان چای و کیک به دست به چشم میخورد. تو این سرما آخه ....
چه داستانی داشت این بازار سیاه ... بلیت الان 5000 تومان ...خانم بلیت بدم ...
چه خبر بود تئاتر شهر !
کلا مهیج بود .... فکر کنم یه خبرای دیگه ای هم بود!
بله ! تو اینجا که خدا روشکر همه متخصصن تو همه زمینه ها.
اون وقت شما الان رشتتون سینماست آقای منتقد فیلم؟!

نیاز چهارشنبه 27 بهمن 1389 ساعت 21:40 http://natorshide.blogfa.com

کاش همه مثل شما انتقاد کنن.
متاسفانه ندیدم این فیلمو . یعنی هیچ جذابتی برام نداشت که برم ببینمش.

moshoooo سه‌شنبه 10 اسفند 1389 ساعت 17:50 http://www.moshoooo.blogfa.com

سلام
کجایی ؟؟؟؟؟چرا خبری ازت نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نگرانت شدم
زود بیا منتظرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد