فـــرامـــوشـــی

می نویسم که یادم بمونه...

فـــرامـــوشـــی

می نویسم که یادم بمونه...

آخرین فیلم : Inception

 Inception

 

یکی از آخرین فیلم هایی که دیدم فیلم Inception یا همون «سرآغاز» بود به کارگردانی کریستوفر نولان. از همین اولش باید بگم که با دیدن این فیلم یکی از بهترین تجربه های فیلم دیدنم رو توی چند سال اخیر به دست آوردم ! واقعا یکی از بهترین فیلم هایی بود که تا حالا دیدم. کمتر فیلمی رو دیده بودم که اینقدر حساب شده مهندسی شده باشه ! آدم بعد از دیدن این فیلم پیش خودش میگه: واقعا یک کارگردان چقدر می تونه باهوش و ذکاوت و کاربلد باشه که بتونه همچین فیلمی رو بسازه ! من بار اولی که این فیلم دو ساعت و نیمی رو دیدم انقدر لذت بردم و خوش اومده بود که تمام روز بعدش ذهنم رو مشغول کرده بود و رفتم کلی مطلب درباره این فیلم و خود کریس نولان خوندم و آخرشب هم برای بار دوم فیلم رو دیدم و به همون اندازه بار اول ازش لذت بردم !
Inception فیلمی هستش که قشر بزرگی از جامعه فیلم بین ها رو در بر میگیره ! سرآغاز فیلمیه تخیلی، اکشن، علمی، درام و البته جوری ساخته شده که چندین ساب – ژانر رو هم در برمیگیره ! و واقعا این هنر فیلمساز رو با قدرت تمام به بیننده ثابت میکنه که تونسته فیلمی بسازه که بین بیشتر مقوله های اصلی سینما تعادل برقرار کنه ! فیلمنامه این فیلم هم خود کریس نولان نوشته و من جایی خوندم که این ایده اولین بار در دانشکده و به خاطر یکی از خواب هایی که خودش دیده بوده به ذهنش رسیده و از چند سال بعد هم شروع به نوشتن فیلمنامه کرده و حین ساختن فیلم های دیگش برای چندین سال روی این فیلمنامه کار میکرده ! و ساخت همچین فیلمی هم یکی از آرزوهاش بوده ! این فیلم تا الان بزرگ ترین فیلم نولان بوده ! البته امیدواریم که بازم از این ایده ها توی چنته داشته باشه ! 


تمام بازیگران فیلم بازی هاشون رو با قدرت تمام انجام دادن ! ولی از بین اون اکیپ پنج شش نفره به نظرم من بازی تام هاردی و لئوناردو دیکاپریو بیشتر جلب توجه می کنه ! بازی الن پیج هم که در مقابل این همه بازیگر توانا قرار گرفته هیچ کم و کسری نداره و همچنین بازی کن واتانابه هم به نظرم من کارش نسبت به بقیه بازیگرا سخت تر بوده به این خاطر که باید انگلیسی صحبت کنه هم خیلی پخته از آب در اومده. جوزف گوردن لویت هم خیلی خوب بود، مخصوصا صحنه های اکشنی که بازی کرده و تماشاچی انگشت به دهن میمونه ! نه فقط با خاطر بازی اون بلکه به خاطر دکوپاژ و مهندسی این صحنه ها که همه کار خود نولان بوده ! ماریون کوتیلارد هم با اون چهره و بدن زیبا خیلی خوب تونسته ازپس نقش چندلایه ش بر بیاد و بازی زیرپوستی خوبی رو ارائه داده ! مایکل کین، یار دیرینه کریس نولان هم که مثل همیشه دوست داشتنی بود !
خیلی از صحنه های این فیلم آدم رو یاد سری فیلم های جیمز باند میندازه و البته خود نولان هم به این موضوع اشاره کرده و گفته بود که سرآغاز فیلم جیمز باندی منه ! البته به فیلمنامه ایراداتی میشه گرفت ! البته نه به خاطر خود نوشتن فیلمنامه بلکه به خاطر داستان بسیار پیچیده ای که داشته و سوالاتی که توی ذهن بیننده به وجود میاد ! مثلا برای خود من چندتا سوال پیش اومد از جمله اینکه آدم ها همیشه خواب هایی که می بینن یادشون نمیمونه و اینکه وقتی آدم خواب میبینه خودش نمی دونه داره خواب میبینه پس چطور میتونه یه هدف از پیش تعیین شده رو دنبال کنه !؟ یا مثلا طرز کار اون دستگاهی که اکیپ دیکاپریو رو به خواب میبره برای بیننده گنگه !
فیلمبرداری، جلوه های ویژه، نورپردازی، صدابرداری، آهنگسازی، کارگردانی صحنه های اکشن، تدوین و ... همه و همه در سطح عالی هستش و علتش هم به خاطر وسواسی هستش که نولان توی کارش داشته.!
راستی خدابیامرز پیته پاستلتویت هم که بعد از اکران این فیلم فوت شد، توی این فیلم دوبار میمیره ! توی فیلم The Town هم که مثل Inception جزو آخرین کاراش بوده هم کشته میشه ! یعنی توی سال 2010 خیلی بیشتر از یکبار مرده ! ...
در آخر باید بگم که نولان با این پایان بندی فیلمش مارو توی همون برزخی قرار میده که توی فیلمش تعریف میکنه ! برزخی که هم میتونه لذت بخش باشه هم عذاب آور ! و من باید بگم که دیگه با دیدن این فیلم از نولان، رسما یکی از مریدهاش شدم...
توصیه میکنم فیلم رو حتما ببینید !
(منبع: وبلاگ فراموشی)

نظرات 1 + ارسال نظر
نسرین یکشنبه 17 بهمن 1389 ساعت 17:20 http://cloudy2010.blogsky.com

سلام به فراموشی
امیدوارم حالت خوب باشه و دچار فراموشی نشده باشی
بازم من
یه پست جدید گذاشتم دوست دارم نظرشما رو به عنوان مخاطب پست بدونم
"یک مرد ایرانی باش" این پست
موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد